CSC: Common Service center was announced in THE YEAR OF 2006 funding and implement ion by public private partnership (PPP). It is an information and communication technology(ICT) created under National e-Governance Project of the Indian government. Main motive of this project is to provide most common services from govt or private organization to the rural citizens. VLE create kiosk center with computers, Printer, Internet connection etc. to provide offered services to citizens.
CSC provide many services through Village Level Entrepreneur’s . VLE’s got an Identity in local area as entrepreneur and earn sustainable earning from its services.
Impotent Links | Need to access |
---|---|
CSC Registration | Click Here |
District Manager contact | Click Here |
CSC Application Status | Click Here |
Digi Portal login | Click Here |
Marketing Education Value
Q1. Why is a customer purchasing from a particular store? ग्राहक किसी विशेष स्टोर से खरीदारी क्यों कर रहा है?.
Because the customer values the AC you provide inside the shop. क्योंकि ग्राहक आपके द्वारा दुकान के अंदर उपलब्ध कराए गए एसी को महत्व देता है।
Because the customer values the product or service the shop provides. क्योंकि ग्राहक उस उत्पाद या सेवा को महत्व देता है जो दुकान प्रदान करती है।
Because the customer values the friendship with the shop’s owner. क्योंकि ग्राहक दुकान के मालिक के साथ दोस्ती को महत्व देता है।
All of the above. ऊपर के सभी।
Q2. Value is what the shop/store provides to the customer. ( like services of a shop or features of a product) मूल्य वह है जो ग्राहक को दुकान / दुकान प्रदान करता है। (किसी दुकान या उत्पाद की सुविधाओं की तरह).
TRUE सही
FALSE गलत
Q3. Select the correct statement. सही कथन का चयन करें।.
Value is customer defined. मान ग्राहक परिभाषित है।
Value is consultant defined. मूल्य सलाहकार परिभाषित है।
Value is salesman defined. मूल्य सेल्समैन परिभाषित है।
Value is businessman defined. मूल्य व्यवसायी परिभाषित है।
Q4. Select the correct statement. सही कथन का चयन करें।.
Value depends on the features or services provided by the store. मूल्य स्टोर द्वारा प्रदान की जाने वाली सुविधाओं या सेवाओं पर निर्भर करता है।
Value depends on the features or services sold by the salesman. मूल्य विक्रेता द्वारा बेची गई सुविधाओं या सेवाओं पर निर्भर करता है।
Value depends on the features or services discounted by the store’s owner. मूल्य स्टोर के स्वामी द्वारा छूट दी गई सुविधाओं या सेवाओं पर निर्भर करता है।
Value depends on the features or services consumed by the customer. मूल्य ग्राहक द्वारा उपभोग की जाने वाली सुविधाओं या सेवाओं पर निर्भर करता है
Q5. Where does the value reside? मान कहाँ रहता है?.
In the salesman’s mind. सेल्समैन के दिमाग में
At the POC of the store. स्टोर के POC पर।
In the customer’s mind. ग्राहक के मन में
In the store’s owner mind. दुकान के मालिक के दिमाग में
Q6. Value can be defined in terms of __________ perspective as well as based on __________. मान को __________ के परिप्रेक्ष्य के साथ-साथ __________ के परिप्रेक्ष्य में परिभाषित किया जा सकता है।.
Customer, cost ग्राहक, लागत
Newcomer, price नवागंतुक, कीमत
Customer, price ग्राहक, कीमत
Newcomer, cost नवागंतुक, लागत
Q7. ____________ – everyone competes on price as no one is exploring how they are able to differently adding value to customer. ____________ – हर कोई कीमत पर प्रतिस्पर्धा करता है क्योंकि कोई भी यह नहीं खोज रहा है कि वे ग्राहक को अलग-अलग मूल्य जोड़ने में कैसे सक्षम हैं।.
Digitization डिजिटाइजेशन
Commoditization कमोदिटाइजेशन
Privitization निजीकरण
Capitalization पूंजीकरण
Q8. What is the advantage of adopting a value perspective? मान परिप्रेक्ष्य को अपनाने से क्या लाभ है?.
Clear differentiation. स्पष्ट भेदभाव।
Helping the customer understand how and how much they benefit. Then asking for a share of that benefit. ग्राहक को यह समझने में मदद करना कि उन्हें कैसे और कितना फायदा होता है। फिर उस लाभ का एक हिस्सा मांग रहा है।
Ability to justify pricing or even price at a premium. मूल्य निर्धारण या प्रीमियम पर भी कीमत को सही ठहराने की क्षमता।
All of the above. ऊपर के सभी।
Q9. According to the Value Framework for Entrepreneurs, select the best statement below. उद्यमियों के लिए मूल्य फ्रेमवर्क के अनुसार, नीचे दिए गए सबसे अच्छे कथन का चयन करें।.
Value Creation → Value Delivery → Value Capture. मूल्य निर्माण → मूल्य वितरण → मूल्य पर कब्जा।
Value Capture → Value Creation → Value Delivery मूल्य पर कब्जा → मूल्य निर्माण → मूल्य वितरण
Value Creation → Value Capture → Value Delivery. मूल्य निर्माण → मूल्य पर कब्जा → मूल्य वितरण।
Value Delivery → Value Creation → Value Capture. मूल्य वितरण → मूल्य निर्माण → मूल्य पर कब्जा।
Q10. Why is a customer purchasing from a particular store? ग्राहक किसी विशेष स्टोर से खरीदारी क्यों कर रहा है?.
Because the customer values the AC you provide inside the shop. क्योंकि ग्राहक आपके द्वारा दुकान के अंदर उपलब्ध कराए गए एसी को महत्व देता है।
Because the customer values the product or service the shop provides. क्योंकि ग्राहक उस उत्पाद या सेवा को महत्व देता है जो दुकान प्रदान करती है।
Because the customer values the friendship with the shop’s owner. क्योंकि ग्राहक दुकान के मालिक के साथ दोस्ती को महत्व देता है।
All of the above. ऊपर के सभी।
SL. | Module | No. Of Questions | Exam Answer |
---|---|---|---|
1 | Entrepreneurship | 10 | ANS KEY |
2 | Entrepreneurship and Entrepreneurial Character | 10 | ANS KEY |
3 | Identifying Business Opportunities | 10 | ANS KEY |
4 | Understanding Cost Structures | 10 | ANS KEY |
5 | Long Term Orientation | 10 | ANS KEY |
6 | Recording Business Transactions | 10 | ANS KEY |
7 | Basic Financial Terms | 10 | ANS KEY |
8 | Accounting and Business Reporting | 10 | ANS KEY |
9 | Marketing Education_Handling Questions & Concerns | 10 | ANS KEY |
10 | Marketing Education Value | 10 | ANS KEY |
-> | CSC TEC Final Ans Key Test | ANS KEY |
TEC Final Exam prerequisite
- Total number of questions in the final exam: 50 questions.
- Type of questions: Multiple Choice.
- Pass percentage: 50%
- Timings for final online exams: 10:00 am to 05:00 pm (Monday to Saturday)
- Minimum system requirements for online and remote proctored exam
- Windows 10 OS with Ram 4 GB
- Web cam integrated or external
- Internet connectivity with 1 Mbps speed
- Sitting Room with minimum disturbance and Good light quality.
Final Exam Reference – All Questions